Den Hellige Dal og Machu Picchu november 2009
Torsdag 12. november 2009
Klokken 08:10 blev vi afhentet i en meget lille bus. Vi skulle skifte til en større ved et opsamlingssted. Så gik turen mod Pisac. På vejen stoppede vi ved et lille marked. I selve Pisac er der et stort marked. Vi travede for at finde frugt. Det lykkedes. Der var ruinbesøg over Pisac. Dette skippede jeg, men Eyvind gik. Jeg havde feber og kunne næsten ikke få vejret. Fra ruinen kørte vi til Urubamba. Hele holdet blev splittet, da der var fire forskellige steder, vi skulle spise frokost. Vi var de første, der blev læsset af. Det var et pragtfuldt sted med god mad. Efter spisningen gik vi ud og satte os på en bænk. Vi sad udenfor en bar, og mens vi ventede kom barfar ud og ville snakke. Det gik rimeligt efter så lang tid uden at have brugt spansk. Vi fik øje på vores hotel lige overfor baren. Vi blev enige om, at vi ville skippe resten af turen, og bare gå til vores hotel. Det var vort hotel, men vi blev kørt dertil. Hotellet har smukke haver og patioer. Det hedder Posada la Casona Yucai. Jeg gik i seng og plejede mit helbred. Før maden fik jeg en gin & tonic, mens Eyvind tog sig en øl. Nu var Eyvind blevet dårlig, så han skulle ikke have mad. Jeg spiste aspargessuppe. Det hjalp gevaldigt på halsen og snottet.

På vej til Den Hellige Dal

Alpakaer og lamaer er overalt

Her er vi i Den Hellige Dal

Et kig ned i dalen

Lille marked

Stort marked i Pisac

Allerede her ser man Inkaernes ruiner

Vores frokost restaurant

Hyggeligt beliggende

Her haven til vores hotel - Posada la Casona Yucai

Lobbyen

En af haverne

En anden af haverne

Disse to kvinder hyggede sig i regnvejret med deres håndarbejde - den ene spandt og den anden strikkede
Fredag 13.november 2009
Vi blev hentet klokken 08:00 af en taxa, der kørte os til stationen Ollantaytambo. Vi skulle med til endestationen, og der ventede vores guide Americo. Vi blev ført til bussen, som skulle bringe os det sidste stykke op til Machu Picchu. Det var en smuk tur. Efter ankomst og formaliteter aftalte vi med Americo, at vi gik vore egne vegne. Vi var de eneste som havde betalt frokost. Det var dog nede i byen Aguas Calientes, hvor bussen kørte fra. Machu Picchu er virkelig værd at se. Inkaerne kunne bare det der med at bygge. Selv jeg, som ikke holder særligt af murbrokker, synes det er smukt. Dog skal det siges, at her behøver man myggespray. Vi fik mange myggestik, selv med spray på. Og den var endda købt i Peru. Nå, men der er næsten ingen malariamyg der, så det gik jo fint, bortset fra kløen. Togturen ned, hvor vores guide skulle vente på os tog tre timer. Det var en anden guide end Americo. Igen kom han for sent. Vi skulle rejse næste dag til Equador, og han fik at vide, at hvis han igen kom for sent, fik han et spark i røven.

Stationen

Toget vi skulle med

Perronen

Fra togturen

I toget

Lamaer finder græs på toppen

Små øgler er der også på Machu Picchu

Og en gråspurv

Aguas Calientes hvor vi spiste frokost