Rio de Janeiro november 2009
Søndag 1. november 2009
Grethe var på plads 10 min før aftalt tid. Så gik det ad lufthavnen til. Køen, til det fly vi skulle med, var enorm. Det vil sige e-tkt check-in var hurtigt overstået, men det tog en halv time at få afleveret bagagen. Men så kom lyspunktet. To yngre damer i security ville vide, hvor vi skulle hen. Da de hørte at det var Brasilien, ville de med. Det er første gang, jeg har været ude for security folk med humor/humør. Mellemlanding i Paris gik uden problemer. I flyet til Rio havde Eyvind vinduessædet, jeg havde midtersædet, og en kvindelig indianer havde gangsædet. Hun stjal ad h..... til. Første gang en flaske rødvin anden gang en flaske hvidvin. Mit læderbogmærke forsvandt også på mystisk vis. Jeg er sikker på, hun også stjal det.
Mandag 2. november 2009
Vi gik fra borde og ventede en halv time i paskontrollen. Derefter til bagageudleveringen. Her var der kaos. Min kuffert kom hurtigt, men min kodelås var fjernet?? Eyvinds kuffert kom som en af de sidste. Vores guide Eduardo, en lille bøsse, kørte os i taxa til Orla Copacabana Hotel. Det ligger på selve strandpromenaden. Efter check-in gik vi en tur på stranden. Vi endte i et gammelt fort, som nu er museum. Efter alt det kulturelle var vi blevet sultne. Vi fandt en lille bar med mad. Den var god og billig, og vi smagte det lokale øl, der hedder Bohemia. Klokken 14:10 blev vi afhentet i jeep, for at besøge ham med sved under armene (Kristusfiguren), også kaldet Corcovado. Vi havde en dejlig køretur med rundvisning i den gamle bydel. De har en park kaldet Flamingo Park, den er større end Central Park i New York. Vi skiftede til en minibus det sidste stykke op. Der var en del dis, så billederne er lidt utydelige. På vej tilbage skulle vi skifte jeep, da gearet var ødelagt i den vi kørte i. Vores chauffør og en kommunal ansat fætter, som skulle sørge for at trafikken gled, kom op at skændes. Vores chauffør sprang på et tidspunkt ud af bilen, og   råbte, at han ville slå den anden ihjel. Da han kom tilbage efter megen moro for os, blødte han en del på armen, men gale katte får revet skind.

Disse billeder er fra turen fra lufthavnen til vores hotel

Dette er hotellet på Copacabana

Her er den berømte strand Copacabana

Denne klippe er Sukkertoppen eller Sukkerbrødet som den rigtigt hedder

Beachvolley

Denne sport morer man sig med

Der findes stadig en gammel sporvogn

Jack frugt - de stinker

Smuk udsigt

Et stykke af Flamingo Park

Boreplatform midt i havnen

En lille silkeabe

Her har vi så ham med armsveden - han lufter altid armhulerne

Her er nogle af de fattige områder også kaldet Favelaer

Man har også kæledyr

Særpræget udsmykning

Her ses disen tydeligt

Flere Favelaer

Og her ham med armsved

Ikke nemt med modlys
Tirsdag 3. november 2009
Vi gik ud for at finde vand. Vi fandt en god gade parrallelt med Strandpromenaden, hvor der lå en masse gode små butikker. Vi fik købt os hver et par shorts. Efter denne handel gik vi hjem og spiste grillkylling. Klokken 14:30 blev vi hentet i en bus for at besøge Sukkertoppen.  Igen blev kørt gennem områder, vi ikke før havde set. Vi var inde i Katedralen. Den har smukke dekorerede vinduer. Den er kuppelformet. Sukkertoppen er virkelig imponerende. Man kan se store dele af Rio. Gaden hvor karnevallet er, er kun 700 meter lang. Det skulle man ikke tro, når det vises på fjernsynet. Vi var tilbage klokken 18:15. Vi ville spise i hotellets restaurant. Tjeneren må have sovet i timen, for han kom med en forkert menu til Eyvind. Den måtte han så bytte. Efter middagen skulle vi pakke, da vi skulle flyve næste morgen til Iguazú.

Hotel Orla´s lobby

En lille del af vores værelse

Original udsmykning af restauranten - skeer og kopper

Skolesvømning

Fruen på Copacabana

Herren samme sted

En kold drink

På tur i Rio

Sådan kan der også se ud

Katedralen

Indre udsmykning

Inde i Katedralen

Flot spejlbillede

Bussen, som vi kørte rundt i

Ipanema Beach

Gondoler

Silkeabe

Sukkertoppen

Lufthavn (ikke den internationale)