Tromsö og Lofoten

Fredag & lørdag 26. & 27. maj.

Torsdags kørsel var 678 km. Efter en rimelig god morgenmad drog vi mod Tromsø, hvor vi ville være i to nætter. Vi har checket ind på Quality Hotell Saga lige i centrum af Tromsø. På vejen hertil skete der ikke meget. Man bliver helt stum af alle de panorama udsigter Norge har. Der var masser af skilte med elg, men vi så ingen levende af slagsen. De eneste dyr vi så var rener og får. Vi var godt trætte efter den lange køretur. Så resten af dagen stod i afslapningens tegn, med en god middag og en god bog. Vi gik for at spise på restaurant, men det blev ikke til noget. Alt var optaget og vi købte kylling med pommerdrenge i Spar for sølle 70 nok. Det var godt og billigt. Vi tog revance lørdag. Da gik vi på Radisson og spiste en dejlig middag (spareribs). Lørdag kørte vi Tromsø rundt og fik set på byen både til fods og i bil.

Ishavskatedralen i Tromsø

Figuren er Haakon VII Norges Konge 1905-1957

En af de mange kirker i Tromsö

Roald Amundsen

Søndag 28.maj.

Fredag og lørdag blev tilsammen 544 km kørt. Vi startede ikke så tidligt fra Tromsø. Meningen var, at vi skulle overnatte på Hinnøya. På vejen så vi mange rener og får. Selvom skiltene sagde, der skulle være elg, så vi ingen. Vi tog færgen fra Melbu til Fiskebøl. Det var en sejltur på 25  minutter. Vi var ikke særlig trætte, så vi blev enige om at køre til Grunnstad, hvor Helga og Øyvind har deres sommerhus.
Helga havde sendt en god beskrivelse af vejen, men da vi kom dertil, blev vi noget forvirrede. Hendes Jeep var der ikke, der stod en autocamper, så vi var meget i tvivl, om det var det rigtige sted. Jeg ringede til hende og spurgte, om de havde en autocamper eller på norsk en bobil stående, og om hun havde vasketøj ude. Jo det havde de, jeg sagde så til hende hun skulle kigge ud af vinduet. Og stor blev hendes overraskelse. Vi havde medbragt vin, mad og sengetøj, så vi havde ikke speciel dårlig  samvittighed over at komme for tidligt. Det var så hyggeligt,  og vi gik til maden og vinen. Eyvind blev træt klokken 2230, da gik han i seng. Øyvind var med mig ovenpå for at fotografere midnatssolen, og så gik han i seng. Helga og jeg sad oppe til klokken 0400.

Endelig Lofoten

Barskt og vældig blæsende

Mandag 29.maj.

Helga og Øyvind ville vise os Leknes. Helga boede der som barn indtil hun fyldte 8 år. Byen er vokset enormt siden den tid. Dengang var der kun tre butikker. Nu er der flere store indkøbscentre.

Helga viste os hvor hun var født, og hvor hendes bedstemor boede. Lofoten er så smuk og barsk.

Folk der bor permanent her, skal være specielle, for at kunne leve i blæst og kulde flere måneder om året. Det er heller ikke usædvanligt, at vejene bliver lukkede på grund af sne eller vand. Nå, den her mandag tog vi det lidt afslappet efter drukdagen. Øyvind ville ud at fiske klokken 2240, men opgav på grund af vind.

Fiskene tørres ofte på husgavlen.

Tirsdag 30.maj.

I dag var vi på langtur på hele vestsiden af Vesterøya. Vi kom forbi Helgas mormors galleri. Vi kørte også til, hvor hendes far har hus. Helga havde givet mig en middag i fødselsdagsgave, og den skulle indtages i en rigtig lokal Lofot restaurant. På vej dertil kørte vi forbi kirken, hvor Tone og Bjørn blev gift i 2004. De udpegede også stedet, hvor festen foregik bagefter vielsen. Vi var ude på et næs hvor vi troede det ville være meget koldt og blæsende. Vejret var, da vi kom dertil rigtig godt og varmt. Vi så skarver og en masse rugende måger. Så gik turen til spisestedet. Helga var ved at blive lidt bleg, da døren til restaurenten var låst. Ejeren, en lidt ældre dame, som selv laver al maden, kom og lukkede døren op og kiggede efter, hvem det var, der ville ind. Hun skulle åbne 5 minutter senere, så vi blev lukket ind. Vi fik en dejlig fiskesuppe, den bedste jeg har smagt nogensinde. Efter denne eventyrlige suppe, spist Eyvind, Helga og jeg torsketunger. Øyvind fik hvalgryderet. Vi havde aldrig smagt torsketunger før. Det var godt, og de var dejligt sprøde. Efter maden kørte vi til Leknes for at handle. På hjemvejen derfra så vi en fiskeørn.

Befolkningstætheden er meget lav på Lofoten

Her spiste vi dejlige vafler - Markus kunne rigtig sidde bamse, når han havde udsigt til en bid

I denne kirke blev Bjørn og Tone Bjerktun gift

Her afvikledes min fødselsdags middag, jeg havde til gode fra Helga

De to venter på maden - torsketunger og hvalgryde

Man bliver altså træt af al den selskabelighed.

Onsdag 31.maj.

Jeg rendte på toilettet hver time hele natten for at tisse. Jeg tror jeg havde fået kolde fødder. Eyvind og Øyvind tog til Leknes for at handle, og for at Øyvind kunne få tilladelse af kommunen til at bygge en terrasse. Meningen var, at de skulle komme tilbage og hente mig til en tur på nordenden af øen. Jeg løb stadig på toilettet hver time, og valgte at blive hjemme. Helga havde planer om at kokkerere, mens de var væk. Så vi blev tilbage, mens mændene hyggede sig med at se golfbanen og Henningsvær. De kom tilbage ved 1430 tiden. Helga havde lavet flynder, og det smagte pragtfuldt. Tilbehør var gulerodsstuvning, kartofler og bacon/løg stykker (sprødristet). Vi hyggede, men vore værtsfolk var lidt trætte, så Øyvind faldt i søvn i en lænestol, og Helga gik for at tage en times lur.  Jeg skulle jo også have fotograferet huset, så det havde jeg god tid til.
Vi pakkede bil til afgang næste morgen klokken 0600.

Når man ikke vil ryge inde i huset, må man sidde foran et åbent vindue. Godt jeg er færdig med det.

Selv Markus blev træt af al den virak og alle de køreture.