Ankomst - Phnom Banan - Battambang 2008

Onsdag 26. november
Ikke nogen god start på denne dag. Grethe startede klokken 0030 med opkastning og jeg fulgte efter klokken 0130.  Det fortsatte mere eller mindre resten af natten. Vi forsøgte med lidt yoghurt til morgenmad. Det blev dernede. Vi skulle skifte land. Vi var ved grænsen klokken 1100. Der checkede vi ud af Thailand, og vi mødte vores guide i Cambodia. Sød ung fyr ved navn Visal. Han havde 2-3 gutter med, der tog sig af vores bagage. Så stoppede vi et lille listigt sted, hvor han bad os lægge 1000 THB ind i vores pas, så ville en af gutterne sørge for at vi fik visum. Mens vi ventede tog han os til et hotel i ingenmandsland, hvor vi benyttede toiletterne. Da vi havde fået vore pas tilbage, var det bare at gå gennem imigrationen til Cambodia. Det tog ingen tid, og vi var ude klokken 1200. Så var det vi skippede frokosten, selvom den var med i programmet og oven i købet betalt. Vi ankom til vores hotel og jeg gik i seng direkte efter check-in.

Torsdag 27. november
Vi vågnede tidligt. Vi havde ingen vand, troede vi, men det viste sig kun at være toilettet der var i udu. Vi fik fejlmeldt og vi tog bad. Morgenmaden var meget fransk med omelet, brød og marmelade. Jeg var frisk igen, men Grethe var stadig ikke helt ved muffen. Klokken 0830 kom vores guide Visal og vores chauffør Brosh. Så gik det ad en meget dårlig vej til Phnom Banan, som har et tempel med 358 trin op. Da vi alle havde vores små problemer at slås med, gik vi ikke derop. Vi tog så en tur i omegnen, hvilket var meget spændende. Vi så lotusblomster og en enkelt slange svømmede i søen. Derfra gik det til Battambang, hvor vi gik på det lokale marked. Det er ikke særlig stort, men man kan stort set købe alt lige fra færdig mad til guldsmykker. På vej til markedet stoppede vi ved et tempel. Det var meget forskelligt fra alle de andre buddhistiske templer, vi havde set, måske fordi dette var et hinduistisk tempel. Statuerne var helt anderledes. Da vi kom hjem fik Eyvind rigtig ondt. Jeg tror det var et galdestensanfald. Det virkede sådan. Han fik nogle af mine dråber og gik i seng. Pigerne spiste alene denne aften. Grethe havde stadig ikke megen appetit.